Saturday 14 May 2011

Sultan Muhammad al-Fateh Penakluk Kota Konstantinopel (1)

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah hari ni habis aku baca buku novel sejarah islam,, karangan Abdul Latip Talib, 
" Sultan Muhammad AL-FATEH penakluk Konstantinopel". 
Bukunya sangat mengagumkan. Banyak perkara yang membuatkan aku terfikir setelah membaca satu demi satu tiap kata yang ditulis. Bukan sekadar strategi peperangan, tapi aku belajar banyak perkara..



((KEPATUHAN..KEYAKINAN PADA PENCIPTA..KEPIMPINAN..))

Dah lama aku mencari jawapan,,Bagaimana PEMIMPIN yang BAIK? sahabat aku mengatakan, pemimpin yang baik, apabila memberi arahan, semua orang ikut katanya,, jika memimpin,, dia hanya merancang kemudian memberi tugas kepada orang yang dipimpin,, tapi aku ragu,, mana mungkin seorang ketua sekadar memberi arahan..Lihat kepimpinan Nabi s.a.w,, ketika peperangan khandak,, Nabi memerintahkan agar para sahabat menggali parit dan mengangkat batu..tapi bukan Nabi sekadar melihat,,malah Nabi sendiri mengangkat batu yang lebih besar bersama sahabat..Itulah pemimpin sebenar. bukan bermegah dengan jawatan yang dipegang..Inilah juga yang ditunjukkan oleh Sultan Muhammad  al-Fateh penakluk Kota Konstantinopel..


Hari ni aku ingin kongsikan bersama sahabat semua,, kisah penaklukan konstantinopel yang perlu kita ketahui kerana inilah peristiwa kegemilangan ISLAM yang tercatat di dalam sejarah.. Kalau dulu aku cuma mendengar betapa gahnya peristiwa ini, namun tidak aku ketahui,, apa sebenarnya yang berlaku,,cuma aku mendengar mengenai kapal dan rantai, tanduk emas, kota kontantinopel dan pelbagai lagi,,tapi entah apakah itu.. Hari ini aku mengetahui,, kehebatan cerita ini,, dan aku ingin kongsikan bersama semua..Moga kita sama-sama mengingati peristiwa sejarah ini yang berlaku dalam bulan ini pada 558 tahun dahulu..MEI 1453...


Percubaan menakluk Kota Konstantinopel telah bermula sejak zaman khulafa' ar-rasyidin lagi,, bermula dari zaman Saidina 'Ali kemudian dilanjutkan oleh Bani Umaiyah dan Bani 'Abasiyah namun semuanya menemui kegagalan. Mungkin mereka ini masih belum menepati hadis yang disabdakan oleh Baginda Rasulullah s.a.w (Hadis riwayat Imam Ahmad)  :

" Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan TENTERA ISLAM yang akan ditakluk oleh PEMIMPIN yang baik, TENTERA yang baik, dan RAKYAT yang baik"


cubaan demi cubaan diteruskan untuk menakluki Kota Konstantinopel sehinggalah pada zaman pemerintahan Sultan Murad yang turut gagal menaklukinya. Sehinggalah lahir seorang anak kecil dari benih Sultan Murad dan di beri nama Muhammad bagi mengharap keberkatan dari Baginda s.a.w. semasa bayi itu di dalam buaian, berkatalah Syeikh Syamsuddin Al Wali "Wahai Sultan Murad, bukan Tuanku yang membebaskan Kota Konstantinopel, tetapi anak yang di dalam buaian itu ( Muhammad Al-Fateh)"



 ...PENAKLUKAN KOTA KONSTANTINOPEL ...


::::::  SIRI 1 ::::::


Pada 4hb April 1453, berangkatlah Sultan Muhammad Al-Fateh bersama tenteranya untuk menyerang Kota Kontantinopel. Tentera telah di bahagikan kepada 5 pasukan dan setiapnya seorang ketua dan 50000 tentera. Panglima Zaqhaqus telah diarahkan untuku mengetuai tentera laut dan menuju ke Tanduk Emas (pintu gerbang masuk ke pelabuhan Kota Konstantinopel) manakala tentera yang lainnya menggunakan jalan darat yang tidak pernah digunakan orang dari pelbagai arah Kota Kontantinopel.


Pada 6hb April semua tentera tiba di sana kecuali tentera laut yang tidak dapat memasuki Tanduk Emas kerana di halang oleh rantai besi raksaksa yang di bina oleh tentera Rom. Keesokan harinya, selepas solat subuh bertarikh 7hb April, Tentera Turki berzikir dan bertakbir beramai-ramai hingga suara mereka bergema di dalam Kota. Konstantinopel. Ketika itu, barulah tentera Rom menyedari kedatangan tentera Islam dan mula berasa gerun. Apa yang menggerunkan musuh setelah disiasat, Tentera Islam mempunyai satu senjata baru yang dicipta oleh Urban iaitu meriam. Meriam itu mampu merobohkan tembok yang telah dibina tentera Rom bagi melindungi Kota Konstantinopel.


Lalu Maharaja Konstantine menghantar 100 orang komando untuk memusnahkan meriam tersebut pada waktu malam. Malam itu, tentera Rom bergerak pantas menuju ke khemah tentera Islam dan berpecah bagi mencari meriam, tetapi mereka merasa kagum kerana setiap khemah yang mereka lewati, kedengaran suara Tentera Islam berzikir, membaca Al-Quran dan bersolat sunat. Tiba-tiba dari belakang, mereka diserga Tentera Turki, ” Assalammu’alaikum!” tiada jawapan..”Allahu akhbar!” Tentera Rom masih berdiam diri. Tahulah tentera Turki itu, yang di hadapannya adalah musuh.


Lantas dia memberi isyarat bahawa musuh telah datang. Akhirnya Tentera Turki dikepung dan terjadilah pertempuran. Ramai yang terbunuh dan yang masih hidup ditawan. Mereka dihadapkan di hadapan Sultan al-Fateh lantas diberi dua pilihan. Sama ada yang pertama, mengaku Tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu persuruh Allah atau yang kedua membayar jizyah atau tebus diri sebanyak 10 dinar. Lantas Urnus (musuh) bertanya, ” Tuanku bagaimana jika ada di antara kami yang tidak mampu membayar membayar tebus diri?” Jawab Sultan, ” Kamu boleh mengajar tentera kami apa sahaja ilmu yang kamu tahu. Saya hanya mencontohi seperti apa yang Rasulullah s.a.w lakukan terhadap tawanan. Disebabkan akhlak baik Sultan Muhammad al-Fateh itu, akhirnya semua tawanan itu memeluk agama Islam. Allahu akhbar!!



Bersambung ..................

No comments:

Post a Comment